Alle enheter i Indre Fosen kommune jobber ut i fra ulike veiledere og nasjonale føringer som gjelder for sin enhet, og som gir føringer for hvordan arbeidet med utsatte barn og unge skal utføres:

Barnehagene jobber etter følgende veiledere i det tverrfaglige arbeidet med utsatte barn og unge:

  • Veilederen Spesialundervisning. I denne veilederen finner du informasjon om handlingsrommet skolene har til å tilpasse den ordinære opplæringen slik at elevene får et tilfredsstillende utbytte. Du finner også informasjon om når retten til spesialundervisning trer inn og om saksgangen.
  • Veilederen Spesialpedagogisk hjelp. Her finner du informasjon om når retten til spesialpedagogisk hjelp trer inn, hva innholdet i den spesialpedagogiske hjelpen kan være, organisering av den spesialpedagogiske hjelpen og om saksgangen.
  • Veilederen Miljø og helse i barnehagen har som formål å sikre at barnas miljø i barnehagen ivaretas. Barna skal ha et helsefremmende miljø og ikke bare beskyttes mot risikoforhold.

Fosen barneverntjeneste benytter følgende veiledere i sitt arbeid:

  • Barn med nedsatt funksjonsevne – veileder barnevern og helse- og omsorgstjenester. Barnevernstjenesten og helse- og omsorgstjenesten har ansvar for ulike oppgaver når det gjelder tilbud til barn og unge med nedsatt funksjonsevne, og deres familier. Ved å samarbeide om et helhetlig og samtidig tjenestetilbud kan vi sikre et godt og likeverdig tjenestetilbud til alle. En viktig forutsetning for samhandling er kunnskap og forståelse om hverandres ansvar, oppgaver og begrensninger. Formålet med veilederen er å klargjøre ansvar og roller og gi aktørene en felles plattform og råd om hvordan tjenestene kan samhandle for å gi riktig tilbud til barn med behov som faller innenfor begge lovverk.
  • Retningslinjer for samarbeid mellom barneverntjenesten og NAV-kontoret. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet har fått i oppdrag fra Barne-, likestilling- og inkluderingsdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet å utarbeide felles retningslinjer for samarbeid og ansvarsdeling mellom barneverntjenesten og NAV-kontoret. Formålet med retningslinjene er å bidra til bedre koordinering og samordning av tjenester overfor barn, unge og familier som har behov for hjelp fra begge tjenester. Retningslinjene omfatter hjelp til familier i en sosialt og økonomisk vanskelig situasjon som har behov for hjelp fra både barneverntjenesten og NAV-kontoret, og ungdom som mottar ettervernstiltak.
  • Samhandling mellom politi og barnevern gjør rede for hvordan barnevernet og politiet skal samarbeide når de jobber med de samme familiene.

Helsestasjonen følger den nasjonalfaglige retningslinja for helsestasjon, skolehelsetjeneste og svangerskapsomsorg:

  • “Nasjonalfaglige retningslinje for helsestasjon og skolehelsetjenesten” sier hvordan helsestasjonen og skolehelsetjenesten skal samhandle og samarbeide med andre virksomheter, hvordan de skal jobbe forebyggende med barn og ungdommer i ulike aldersgrupper, og hvilke metoder og prosesser de skal benytte. Helsestasjonen skal jobbe for å fremme barn og unges utvikling og forebygge fysiske og psykiske vansker, gjennom å styrke foreldrenes mestring av omsorgsrollen.
  • “Nasjonalfaglig retningslinje for svangerskapsomsorgen” sier hvordan svangerskapsomsorgen skal jobbe med blant annet fysisk og psykisk helse hos den gravide, samt kartlegge den gravides erfaring med vold i nære relasjoner og hjelpe den gravide med dette.

Johan Bojer videregående skole jobber etter følgende veiledere:

  • “Til eleven 22-23” gir informasjon om VIP Makkerskap, som handler om å gi elever en trygg skolestart og et godt læringsmiljø. VIP Makkerskap er også en forberedelse til studier og arbeidsliv gjennom å øve på å være en god kollega.
  • “Til elevenes foresatte 22-23” gir informasjon til foresatte om at skolen bruker tiltaket VIP Makkerskap, slik at de best mulig kan støtte sin ungdom i gjennomføringen.
  • “Lærerveiledning 22-23” viser hvordan lærere skal bruke VIP Makkerskap for å sikre en god skolestart og bygge et godt psykososialt miljø ved skolen. Dette skal legge grunnlaget for skolens arbeid med folkehelse og livsmestring.
  • “IKO_veileder april 2018” Hovedmålet med IKO-arbeidet er å gjøre alle elever best mulig faglig og sosialt rustet til å komme seg videre i utdanningsløpet. Dette fordrer at skolene har en kontinuerlig beredskap: Et system og et personale som med oversikt, kompetanse og omsorg bringer elever på rett kjøl igjen når «varsellampene blinker». IKO-modellen er utviklet med tanke på å lette skolenes arbeid med identifisering av ungdom som av ulike årsaker ikke har utbytte av opplæringen. Modellen skal sikre at skolen gjennom kartlegging får klarhet i årsaken til elevens manglende utbytte. Sist, men ikke minst, skal skolen bruke kartleggingen til å definere en oppfølging med mål om at eleven raskest mulig skal få fullt utbytte av den ordinære opplæringen.
  • VIP Psykisk helse i skolen – Vestre Viken: VIP Psykisk helse i skolen har gjennom 22 års arbeid med psykisk helse i skolen utviklet seg til å bli en tjeneste med flere ulike tiltak. Sammen utgjør våre tilbud en bred tilnærming til forebyggende og helsefremmende arbeid i skolen.
  • “Veileder for psykisk helse og læring” skal bidra til at videregående skoler skaper forebyggende og helsefremmende læringsmiljøer. Veilederen gir en kort innføring i psykisk helse og ulike tema innenfor denne kategorien, hvilke tegn og symptomer som er typisk for vanskene eller lidelsene, hvordan disse kan komme til uttrykk i skolen og hva skolen kan gjøre for å imøtekomme og håndtere dette. Den vil også gi en oversikt over hvilke instanser skolen kan kontakte når det er behov for ytterligere bistand.
  • Årshjul for helhetlig elevoppfølging gir en oversikt over hva som skal gjøres når ved Johan Bojer videregående skole for å identifisere bekymring rundt elever.

PP-tjenesten jobber etter følgende veiledere:

Psykisk helse og rus jobber etter følgende veiledere:

  • Bedre føre var – Psykisk helse: Helsefremmende og forebyggende tiltak og anbefalinger – FHI. Rapporten presenterer 50 anbefalte forebyggende tiltak for fremme den psykiske helsen i befolkningen.  
  • Lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne – Veileder.pdf (helsedirektoratet.no). Psykisk helsearbeid og rusarbeid er viktige områder i dag, og vil trolig bli enda
    viktigere i tiden framover. Verdens helseorganisasjon forventer at psykiske lidelser vil være den viktigste årsaken til sykdomsbelastning i vestlige land i 2020. En hovedoppgave de kommende årene vil være å redusere forekomsten av angst, depresjon og rusmiddelproblemer for å sikre enkeltmennesker bedre livskvalitet og redusere totalbelastningen for samfunnet.
  • Hva er barnevernsreformen? | Bufdir. Her gjøres det rede for barnevernsreformen, og for hvilke oppgaver som nå blir kommunens ansvar. Den viser hvordan forebygging og tidlig innsats skal styrkes i kommunen.
  • Pårørendeveileder – Helsedirektoratet. Denne veilederen handler om involvering av og støtte til pårørende i hele helse- og omsorgstjenesten. Veilederen beskriver pårørendes rettigheter og helse- og omsorgstjenestens plikter og gir anbefalinger om god praksis. Veilederen omfatter alle pårørendegrupper, uavhengig av pasientens eller brukerens diagnose, og inkluderer eldre, voksne, ungdom og barn som pårørende.