Tilbake

Rutiner og samarbeidsavtaler for tverrfaglig samhandling.

Gjennom tverrfaglig samhandling får enhetene bedre og gjensidig forståelse for hverandres oppgaver. Enhetene blir også bedre på å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir mer helhetlig og sammenhengende.

Rutine for tverrfaglig samarbeid mellom Indre Fosens virksomheter.

Indre Fosen kommune bruker ulike typer møter i vårt arbeid med utsatte barn og unge. Dette innebærer samarbeidsmøter, ansvarsgruppemøter, fagmøter og drøftingsmøter. For å synliggjøre forskjellen på de ulike møtene, er det utarbeidet et dokument som definerer de Ulike typer tverrfaglige møter vi benytter.

Rutine for samarbeid helsestasjon og barnehage.

Det er utarbeidet en samarbeidsavtale mellom kommunens helsestasjon og barnehagene, for å tydeliggjøre hvilke oppgaver som skal utføres av barnehagen og helsestasjonen, samt hvordan kommunikasjonen dem imellom skal være.

Rutine samarbeid PPT og barnehage.

Rutine samarbeid PPT og barnehage gir en oversikt over hva barnehagen og PPT skal bidra med i samarbeidet rundt et barn, både før og etter at barnet er henvist til PPT.

Rutine samarbeid PPT og skole.

Rutine samarbeid PPT og skole gir en oversikt over hva skolen og PPT skal bidra med i samarbeidet rundt en elev, både før og etter at eleven er henvist til PPT.

Rutine for drøfting av sak mellom PPT og barnehage eller skole.

Rutine for drøfting av sak mellom PPT og barnehage eller skole beskriver hva skolen, barnehagen og PPT skal gjøre før, under og etter at en sak er drøftet. Rutinen er basert på:
• Veileder for spesialpedagogisk hjelp, kap. 4.1 og 4.2 i barnehagesaker.
• Veileder om spesialundervisning, kap. 1.2 og 2.1 i skolesaker.

Rutine for oppfølging av fravær.

Grunnskolene i Indre Fosen kommune har utarbeidet en Rutine for oppfølging av fravær. Formålet med retningslinjene i rutinen er å:

  • Hindre at elever opparbeider seg et høyt fravær.
  • Bistå skolene med en tiltakskjede som ivaretar den enkelte elev, uavhengig av bakenforliggende årsaker til fraværet.
  • Avdekke et eventuelt bekymringsfullt fravær og være i forkant av f.eks. en begynnende skolevegring.

Rutine for oppfølging av fravær, grunnskolene i Indre Fosen kommune.

Rutine for oppfølging av flyktninger etter godkjent opphold og bosetting.

Rutine for oppfølging av flyktninger etter godkjent opphold og bosetting beskriver hvordan Flyktningetjenesten, helsestasjonen, skoler og barnehager skal jobbe og samarbeide rundt utsatte barn, unge og deres familier.

Samarbeidsrutine mellom Flyktningetjenesten og grunnskolene i Indre Fosen kommune.

Samarbeidsrutine mellom Flyktningetjenesten og grunnskolene i Indre Fosen kommune viser hvordan innvandringstjenesten og grunnskolene i kommunen skal samarbeide rundt barna i flyktningefamilier.

Samarbeidsavtale mellom NAV og Fosen Barneverntjeneste.

SAMARBEIDSAVTALE NAV OG FOSEN BARNEVERNTJENESTE har som målsetting at barn og unge skal ha en levestandard og livsvilkår som fremmer deres fysiske, psykiske, åndelige og sosiale utvikling. Dette følger blant annet av FNs barnekonvensjon som er gjort til norsk lov gjennom menneskerettsloven § 2.  

Barneverntjenestens og NAV-kontorets formål og oppgaver grenser opp mot hverandre, og tjenestene forholder seg ofte til de samme familiene og ungdommene. Det er viktig at tjenestene har tilstrekkelig kunnskap om hverandres ansvar og oppgaver, og at tjenestene etablerer et godt samarbeid. 

Rutine for samhandling og veiledning - Psykisk helse og rus

Psykisk helse og rus jobber ikke direkte med barn i sitt virke, men møter mange foreldre som har barn i våre barnehager og skoler   Rutine for samhandling psykisk helse og rus og  Rutine for individuell oppfølging PHR

Rutiner for overganger

Barn skal gjennom mange overganger: fra tilværelsen hjemme med foreldrene til barnehagen, fra liten til stor avdeling, fra barnehage til skole og SFO. Overganger kan være både spennende og utfordrende med muligheter til vekst, men også for risiko. Indre Fosen kommune har laget rutiner som skal sikre at overgangene blir så trygge og forutsigbare som mulig.

Rutine for tilvenning i barnehagen

Rutine for overgang innad i barnehagen

Rutine for overgangen mellom barnehage og grunnskole

Vedlegg 1 – informasjon før skolestart

Vedlegg 2 – snart skolestart

Vedlegg 3 – erfaringsdeling mellom barnehage og skole

Brosjyre “No kjæm vi”